Курманжан [22 Июня 2021]
Саламатсыздарбы! Айыл өкмөт ички көчөлөргө трансформатор, столба алып бергени мыйзам жол береби?
Ответ:
Урматтуу Курманжан! Кыргыз Республикасмынын “Жергиликтүү өз алдынча башкаруу жөнүндөгү “ мыйзамынын 18-беренеси –“ Жергиликтүү маанидеги маселелер” , 47- беренеси – “ айыл өкмөтүнүн компетенциясы” деп аталат. Анда айыл ичиндеги көчөлөргө электр чубалгыларын орнотуу-тартуу, электр трансформаторлорун алып орнотуу каралган эмес, жергиликтүү бюджеттин чыгаша бөлүгүндө бул максаттарга каражат бөлүү мыйзамсыз болуп калат. Жогорудагы мыйзамда болгону айыл ичиндеги көчөлөргө жарык берүү гана каралган.
Ошону менен КР 30 октябрь 1996 года № 56, "Энергетика жөнүндө" мыйзамына ылайык, 3-беренесинде элект энергия - товар, деп белгиленген. Кандай товар болбосун, аны керектөөчүлөргө жеткирүү ошол товарды сатып аткандардын милдети. Бирок, барыбыз көрүп атабыз, энерго системабыз азыр чоң орчулуктарга туш болуп аткан кези, а жергиликтүү өз алданча башкаруу органдары, эли менен сүйлөшүп көйгөйлөрдү чечичүү бийлик. Азыр, ири электр энергияны бөлүштүрү компанияларда каражат жок болгондуктан, алар столба коюп, зым тартып берүүнү заказ кылып, жеке ишкерлерге же айыл аймактарга (шаардык мэрияга) берсе болот. Ошондо столбаны коюп, зым тарткан (жол куруу) ишкер (АО же мэрия) электр энергияны ортомчу бөлүштүрү компаниядай болуп иштеп калат. Мисалы, 70 тыйындык энергияны ортомчу компаниялар (АО же мэрия) 60 тыйындан алып - 70тен элине сатып калат, ортодогу 10 тыйын, жанагы кетирген (столба коюп, зым тарткан) чыгымдарды жабат жана узак мөөнөттө пайда көрүп турушу керек, анткени ошол столбаларды, зымдарды, трансформаторлорду карап, тейлеп турууга каражат кетет. Ошондо, АО столбаны коюп, зымдарды өзү тартуу үчүн: каражаты бар болушу керек, жергиликтүү кеңештин макулдугун алышы керек, жана АО алдын ала электр энергияны бөлүштүргөн мамлекеттик ишкана менен келишим түзүп алышы абзел.
Нурзат [21 Июня 2021]
Саламатсыздарбы, жайыт чек арасын чечуудо кайсы жылдагы карта менен чечилиш керек? 1992 жылкы картада биздин жер болуп турат, 2010 жылкы картада болокчо жазылып калган, болок айылга чийилип турат. 2010 жылы чийилген карта менен чечип берип атышат, ал карта мамлекет тараптан бекитилген эместа.
Ответ:
Урматтуу Нурзат. КР 2009-жылдын 26-январы № 30, "Жайыттар жөнүндө" МЫЙЗАМЫнын
3 "Жайытка болгон менчик укугу жана анын чектерин аныктоо" беренесинде
1. Жайыттар Кыргыз Республикасынын менчигинде гана турат.
2. Жайыттардын чектери учурдагы администрациялык-аймактык бирдиктердин чектерин эске алуу менен мурдагы советтик жана коллективдик чарбалардын
чектери боюнча бөлүштүрүүнүн негизинде белгилениши керек.
Ушул Мыйзамдын 4-беренесине ылайык жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдарына өткөрүлүп берилүүчү жайыт участокторунун чектерин белгилөө
процессинде чектери талаш-тартыштарды пайда кылган учурда төмөнкүдөй белгиленет:
- колхоздорго жана совхоздорго мамлекеттик акт боюнча пайдаланууга берилген жерлердин чектеринде;
- чарба жүргүзүүчү субъекттердин чектерин аныктоо боюнча материалдарга ылайык колхоздор жана совхоздор узак убакытка пайдаланган мамлекеттик жер
запастарынын курамына кирген жерлердин чектеринде.
Мамлекеттик токой фондусунун курамына 1997-жылдын 15-апрелинде кайтарылган токой фондусунун жерлерине ушул бөлүктүн төртүнчү абзацынын
жоболору жайылтылбайт.
3. (КР 2011-жылдын 28-декабрындагы № 254 Мыйзамына ылайык күчүн жоготту)
4. Жайыттардын чектерин белгилөө жергиликтүү мамлекеттик администрация түзгөн жергиликтүү комиссия тарабынан жүргүзүлүшү керек. Комиссиянын
курамына жергиликтүү өз алдынча башкаруунун чектеш ар бир аймагынын жергиликтүү өз алдынча башкаруусунун аткаруучу органдарынын
башчылары, жергиликтүү кеңештин өкүлдөрү, курчап турган чөйрө жана токой чарба маселелери боюнча ыйгарым укуктуу органдын өкүлү, жергиликтүү өз
алдынча башкаруунун чектеш аймактарынын жайыт пайдалануучулар бирикмесинин өкүлдөрү, облустук мамлекеттик администрациянын жана
кыймылсыз мүлккө укуктарды каттоо чөйрөсүндөгү ыйгарым укуктуу мамлекеттик органдын жер жайгаштыруу боюнча адистери кирет.
5. Кыргыз Республикасынын Өкмөтү тарабынан ушул берененин 4-бөлүгүнө ылайык түзүлгөн комиссиялар же облустук жумушчу топтордун комиссиялары
чече албаган талаш-тартыштарды чечүүгө ыйгарым укуктуу, жайыттардын чектерин белгилөөгө жана Кыргыз Республикасынын Өкмөтү тарабынан жайыттын
чектерине карата акыркы сунуштарды даярдоону камсыз кылуучу мамлекеттик комиссия түзүлүшү мүмкүн. Бул комиссия ар бир облуста жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдарынын ортосунда жайыттардын чектери боюнча талаш-тартыштарды жөнгө салууга ыйгарым укуктуу жумушчу топторду түзүүгө жана,
жергиликтүү айылдык аймактардын администрациялык-аймактык бирдиктеринин учурдагы чектерин эске алуу менен, ушул берененин 2-бөлүгүнө ылайык
жергиликтүү комиссиялар менен аныкталган жайыттын чектерин бекитүүгө жана мамлекеттик комиссияга берүүгө укуктуу.
5-1 . Өз убагында мамлекеттик актынын негизинде колдонууга өткөрүлүп берилген мамлекеттик жер запасынын курамына кирген жайыттар, жерлердин
чектери жергиликтүү айылдык аймактардын ушул администрациялык-аймактык бирдиктерине ылайык тиешелүү айылдык аймактын карамагына кирет.
Мамлекеттик актынын мөөнөттөрүнө ылайык жайыт белетин милдеттүү сатып алууда тиешелүү айылдык аймактардын жайыт пайдалануучуларына (жайыт
комитеттерине) жайыттар пайдаланууга берилиши мүмкүн.
6. Жайыттардын чектерин бекитүү жайыттын чектерин белгилөө боюнча мамлекеттик комиссиянын сунуштарынын негизинде Кыргыз Республикасынын
Өкмөтү тарабынан жүргүзүлөт.
Баринса [18 Июня 2021]
Саламатсызбы бизде айыл окмот башчысына талапкерлерди 2 жолу тен шайлай албай койдук. Талапкерлердин көптугунөн, депутаттардын уюшуму жоктугунан. Эми депутаттар таратылатбы? Же айыл өкмөт башчысына таларкерди жогору жактан шайлайбы?
Ответ:
Урматтуу Бариниса айым. КР 2011-жылдын 15-июлу № 101, "Жергиликтүү өз алдынча башкаруу жөнүндө" МЫЙЗАМЫнын
49-берене. Айыл өкмөтүнүн башчысын шайлоонун, кызмат ордуна киришүүсүнүн жана кызмат ордунан бошотуунун тартиби
6. Эгерде шайлоо кворумдун жоктугунан улам болбой калган, ал эми кайра шайлоо талапкерлер добуштардын зарыл санын албаганынан улам болбой калган
учурларда Борбордук шайлоо комиссиясы айыл өкмөтүнүн башчысын кайра шайлоону дайындоого укуктуу.
Эгерде шайлоо талапкерлердин добуштардын зарыл санын албаганынан улам болбой калган, ал эми кайра шайлоо кворумдун жоктугунан улам болбой
калган учурда, Борбордук шайлоо комиссиясы айыл өкмөтүнүн башчысын кайра шайлоону дайындоого укуктуу.
Эгерде кайра шайлоонун жыйынтыгы боюнча айыл өкмөтүнүн башчысы жогоруда көрсөтүлгөн себептер боюнча шайланбай калса, Борбордук шайлоо
комиссиясы жергиликтүү кеңешти таркатуу жана мөөнөтүнөн мурда шайлоону дайындоо жөнүндө сунушту Кыргыз Республикасынын Президентине жөнөтөт.
Тиешелүү кеңештин депутаттары белгиленген мөөнөттөрдө айыл өкмөтүнүн башчысын шайлай албаган учурда, Кыргыз Республикасынын Президенти
Борбордук шайлоо комиссиясынын сунушу боюнча жергиликтүү кеңешти таркатат жана тиешелүү жергиликтүү кеңешке мөөнөтүнөн мурда шайлоону дайындайт.
Ошондон улам, эки жолу главаны шайлай албаган жергиликтүү кенешти таркатууга кетиришет, кайра шайланып келген депутаттар главага болом деген талапкерди сунуштоо укугунан ажырашы мүмкүн, анткени ЖКте Жергиликтүү өз алдынча башкаруу жөнүндөгү мыйзамга Аким сунуштайт, а депутаттар бекитет деп коюшуптур. 5 күндүн ичинде депутаттар жооп бербесе, макулдугун берди деп эсептелинет экен. Депутаттар биринчи талапкерге ЖОК деп ишеним көрсөтпөсө, экинчи талапкерге ЖОК деген укугу дагы болбойт экен. Ушундай өзгөрүлөр кирсе, анда жергиликүү кенеш формалдуу эле башкаруу болуп калышы мүмкүн.
Азат [16 Июня 2021]
Где можно пройти обучение для вновь избранных депутатов местных кенешей
Ответ:
Уважаемый Азат мырза. Очень хороший вопрос. До этого обучение проводили различные НПО и международные организации. Вот недавно завершилось обучение женщин депутаток в 17 районах Кыргызстана, этот обучающий курс поддержал UN Woman. В настоящее время обучают депутатов АРИС, у DPI тоже есть большой компонент обучение. Все тренинги не могут охватить 100 % всех депутатов, поэтому, если есть желание у всего депутатского корпуса, можно эти тренинги заказать себе в айыльный кенеш. Можно с соседним айыльным кенешем объединиться и общий тренинг на 2 АК сделать. Это будет хороший прецедент, когда депутаты сами заказали себе тренинг и получили ответы на все вопросы. Команда Института общественного анализа тоже готова рассмотреть Ваше предложение. В разделе контакты, есть все наши контактные данные звоните, обсудим.
Шарипа [15 Июня 2021]
мен эртен болотуган сессияга катыша албайт экенмин менин ордума доверенность менен башка адам катышса болобу?
Ответ:
Урматтуу Шарипа айым. Эгер эртең айыл өкмөттүн главасын шайлоо сессиясы жөнүндө кеп болуп атса, анда ишеним кат менен добуш берүү мүмкүн эмес. Мыйзамда ар бир депутат өзу, жашыруун шартта добушун бериши керек.
Макс [6 Июня 2021]
Временную или постоянную прописку можно будет оформить через Интернет Министерство юстиции вынесло на общественное обсуждение поправки в закон о внутренней миграции. Документом предлагается автоматизировать процесс временной или постоянной прописки. Проектом предлагается изменить понятие «место пребывания» на «место временного жительства». Кроме того, действующий закон предлагают дополнить абзацем, согласно которому регистрационный учет граждан Кыргызстана по месту жительства и месту пребывания — деятельность уполномоченного органа, определяемого правительством. Закон о внутренней миграции устанавливает необходимость предоставления в уполномоченный орган ряда документов. Однако Государственной регистрационной службой планируется внедрить автоматизированную систему регистрации места жительства и места пребывания граждан. Также граждане смогут зарегистрироваться посредством Интернета. Проект предлагается дополнить абзацем о том, что граждане без определенного места жительства могут быть зарегистрированы в нежилом помещении органа МСУ. Предлагается сократить и сроки регистрации граждан. Сейчас этот процесс должен занимать не более трех рабочих дней со дня предъявления документов. Срок регистрации граждан предлагается установить в день обращения. Вопрос - как подать заявку на временную регистрацию и как происходит процесс?
Ответ:
Уважаемый Макс, чтобы в полном объеме ответить на Ваш вопрос мы обратились в министерство цифрового развития и получили ответ. Его мы опубликуем на этом найте в разделе "Аналитика". Спасибо за вопрос.
Шер [4 Июня 2021]
Саламатсыздарбы?! Менин суроом айылдык кенештин регламенти жонундо. Учурда 2003 жылда кабыл алынган 11 депутат болгондогу регламент бар, бирок ушул чакырылышта 21 депутат болду. Регламент бекитпей юстициядан откорбой сессия отуло берсе болобу? Регламент жонундо кенен маалымат берип койсонуздар. Регламентсиз кабыл алынган токтомдор жокко чыгарылышы мумкунбу?
Ответ:
Урматтуу Шер мырза. Регламентинерди карап чыккыла, оңдөп түздөп койсоңор болот. Андай кылынбаса деле силердин жергиликтүү кеңеш чыгарган токтомдорду жокко чыгыры албайсыңар. Башка жөөлүү себептер болсо, мисалы биздин токтом кандай бир мыйзамга, кодекске карама кааршы келип калды деп сотко берсеңер токтомду жокко чыгарып беришет. А регламентке таяп жокко чыгаруу мүмкүн эмес. И баса, регламентти юстициядан бекитүүнүн кажети жок.
Жаныбек [4 Июня 2021]
Салам. Биздин а/о 31депутут бар а/о башчылыгына 3талапкер.шайлоодо биринчи турдан канча голос алса 2тур болот 2чи турга канча голос менен канча талапкер отот же Бир эле талапкерда ОЗУ калышы мумкунбу
Ответ:
Урматтуу Жаныбек мырза. Сиздин сурооңузга КР Жергиликүү өз алдынча башкаруу жөнүндө мыйзамынын 49. Айыл өкмөтүнүн башчысын шайлоонун, кызмат ордуна киришүүсүнүн жана кызмат ордунан бошотуунун тартиби, аттуу беренесинен окуй аласыңар: Эгерде:
- катталган бир талапкер, депутаттардын добуштарынын зарыл болгон санын албай калса, кайра шайлоо өткөрүлөт;
- эки талапкер катталса жана алардын бири да добуштардын зарыл болгон санын албай калса, добуштардын көбүрөөк санын алган бир талапкер боюнча добуш берүүнүн экинчи туру өткөрүлөт. Эгерде биринчи турда эки талапкер депутаттардын добуштарынын тең санын алып калса, кайра шайлоо өткөрүлөт;
экиден ашык талапкер катталса жана алардын бири да депутаттардын добуштарынын зарыл болгон санын албай калса, добуштардын көбүрөөк санын алган эки талапкер боюнча добуш берүүнүн экинчи туру өткөрүлөт. Эгерде биринчи турда талапкерлердин бири добуштардын көбүрөөк санын алса, ал эми кийинки эки талапкер добуштардын тең санын алса, добуштардын көбүрөөк санын алган бир талапкер боюнча добуш берүүнүн экинчи туру өткөрүлөт. Эгерде биринчи турда эки талапкер добуштардын көбүрөөк тең санын алса, ал эми башка талапкерлер азыраак добуш алса, добуштардын көбүрөөк тең санын алган эки талапкер боюнча добуш берүүнүн экинчи туру өткөрүлөт. Эгерде биринчи турда бардык талапкерлер добуштардын тең санын алса, кайра шайлоо өткөрүлөт.
Добуш берүүнүн ушул беренеде каралбаган натыйжаларын аныктоодо башка кырдаалдар келип чыккан учурда, кайра шайлоо өткөрүлөт.
Эгерде талапкерлер үчүн дегенге караганда депутаттардын добуштарынын көпчүлүгү "бардык талапкерлерге каршы" позициясы үчүн берилсе, кайра шайлоо өткөрүлөт.
Эгерде ушул Мыйзамда белгиленген мөөнөттөрдө бир дагы талапкер катталбаса, же болбосо катталган талапкерлер шайлоого катышуудан баш тартса, кайра шайлоо өткөрүлөт.
Эгерде кайра шайлоого бир дагы талапкер катталбаса, же болбосо катталган талапкерлер шайлоого катышуудан баш тартса, кайра шайлоо өткөрүлөт, талапкерлерди депутаттар жана райондун мамлекеттик администрациясынын башчысы - аким көрсөтөт.
Эркин [3 Июня 2021]
Муниципалдык ишкананын жетекчиси депутат болуп иштесе болобу,эки ишти бирдей аркалай алабы
Ответ:
Урматтуу Эркин мырза. Сиздин сурооңузга орус тилинде жооп узатууга туура келип атат, анткени кыргыз тилинде мыйзам илинбептир ЗАКОН КР от 13 января 2000 года № 3, "О статусе депутатов местных кенешей" Статья 5. Несовместимость статуса депутата местного кенеша с некоторыми должностями и видами деятельности
Депутат местного кенеша не может состоять на государственной службе или иной муниципальной службе в случаях:
1) если государственный орган или орган местного самоуправления, в котором он занимает руководящую должность, расположен в пределах территории того же айылного аймака или города, что и представительный орган местного самоуправления (местный кенеш айылного аймака или города), депутатом которого он является;
2) если государственный орган или орган местного самоуправления, в котором он состоит на государственной или муниципальной службе, подотчетен представительному органу местного самоуправления (местному кенешу айылного аймака или города), депутатом которого он является;
3) если избрание, представление к назначению, освобождение руководителя государственного органа или органа местного самоуправления, в котором он состоит на государственной или муниципальной службе, относится к полномочиям того представительного органа местного самоуправления (местного кенеша айылного аймака или города), депутатом которого он является.
Депутатские полномочия также нельзя совмещать с должностью руководителя государственного или муниципального предприятия, оказывающего услуги населению соответствующего айылного аймака или города за счет средств республиканского и местного бюджетов. Эркин мырза сиздин сурооңузга жооп акыркы абзацта. Окуп тыянак чыгарыңыз.
Акыйкат [3 Июня 2021]
Саламатсыздарбы. Ачык сессия өтүлгөн учурда сырттан келген жарандын укуктары тууралуу кененирээк маалымат берип койсонуз. Ал сессияга катышууга укуктуу болот жана талашып талкуу жаратууга укуктуубу?
Ответ:
Урматтуу Акыйкат! Жергиликтүү кеңештин сессиялары коомчулук үчүн, эл үчүн ачык өтүүсү зарыл. Ар бир жаран жергиликтүү кеңеш тарабынан бекитилген Регламент ылайык жергиликтүү кеңештин бардык сессияларына жана туруктуу комиссияларынын жыйналыштарына катышууга укугу бар. Катышууну каалагандар үчүн чектөө коюлбайт.
Жергиликтүү кеңеш, эгерде каралып жаткан маселе мыйзамга ылайык мамлекеттик жашыруун сырга тийиштүү болсо, жабык сессия жана туруктуу комиссиялардын жыйналышын өткөрүү жөнүндө чечим кабыл алышы мүмкүн. Жергиликтүү кеңеш сессиялардын датасы жана күн тартиби жөнүндө жарандарга алдын ала маалымдоо боюнча бардык чараларды көрүүгө, сессияга кирүү үчүн шарттарды түзүүгө, ошондой эле жергиликтүү кеңеш кабыл алган чечимдер жөнүндө калкты маалымдоого милдеттүү ( “ Жергиликтүү өз алдынча башкаруу жөнүндө” мыйзамдын 30-беренеси).
Жергиликтүү кеңештин сессияларына жана туруктуу комиссиялардын жыйналыштарына катышкан жарандарга төрага сессиянын башталышында катышуунун жол-жоболорун жана сессиянын башынан аягына регламенти сактоону түшүндүрөт. Сессияга катышып жаткан адамдарга жыйналыш өтө турган жайдан өзүнчө орун бөлүнөт. Эгерде сессия жана туруктуу комиссиянын жыйналыштар залы бардык адамдарды батыра албаса, андай учурда жыйналышка төрагалык кылуучу атайын чечим кабыл алып, көп топтолгон адамдардын топторунун өкүлдөрүнүн кирип катышуусуна жол берилиши мүмкүн.
Сессияга чакырылган жана ага катышып жаткан адамдар сессияга төрагалык кылуучунун уруксаты жок айыл кеңештин ишине кийлигишүүгө: сөз сүйлөөгө, билдирүү жасоого, өз пикири айтууга, комменетарий берүүгө укуктары жок. Болгону байкоочу же көрүүчү катары гана катыша алат.